Pagini

Presiunea cu azot

Avantajele umflarii anvelopelor cu azot

Aerul comprimat - metoda traditionala pentru umflarea anvelopelor - contine oxigen (21%) si azot (78%). Cauciucul anvelopei este ca o membrana, prin care oxigenul trece catre exterior (permeaza) de trei ori mai repede decat azotul. Ca rezultat, scurgerea treptata a oxigenului prin peretii cauciucului conduce la dezumflare; aceasta, la randul ei, conduce la o crestere a uzurii benzii de rulare, scade siguranta si confortul si creste consumul. In plus, aerul comprimat are un grad inalt de umezeala, care poate accelera ritmul de coroziune al anvelopei.

Azotul in anvelope

Azotul este folosit in anvelope pentru a evita pierderile prin peretii anvelopei, care rezulta in dezumflare. Motivul pentru care este folosit azotul il reprezinta faptul ca este usor de produs, nu arde, nu are miros si este in procent mare in componenta aerului atmosferic.
Diferenta dintre presiunea din anvelopa si presiunea atmosferica face ca oxigenul sa treaca de la interior la exterior prin anvelopa. Daca am putea creea aceeasi concentratie de oxigen afara si inauntrul anvelopei (presiune partiala egala), oxigenul nu ar mai fi fortat sa se infiltreze prin peretele anvelopei.

Folosirea azotului in anvelope mentine presiunea corecta si reduce toate problemele asociate cu dezumflarea.

Umflare corecta versus dezumflare


Umflarea corecta este deosebit de importanta cand luam in considerare durata de viata a anvelopei si performanta acesteia. Nu este intotdeauna posibil sa te uiti la o anvelopa si sa detectezi dezumflarea. Totusi, dezumflarea poate cauza probleme legate de anvelopa. Asa cum presiunea determina capacitatea de incarcare a anvelopei, dezumflarea rezulta intr-o anvelopa supraincarcata. O umflare insuficienta duce la cresterea consumului de combustibil, manevrare greoaie si cresterea fortelor mecanice din cauciuc, care se supraincalzeste si poate exploda.

Avantajele presiunii cu azot:

  • Stabilitatea presiunii timp indelungat;
  • Etanseitate si manipulare mai buna;
  • Reducerea consumului de combustibil;
  • Durata de viata mai lunga a anvelopei;
  • Cresterea sigurantei in exploatare; se reduce posibilitatea unei explozii a anvelopei pe sosea pentru ca temperatura este redusa in timpul rulajului;
  • Eliminarea oxidarii in interiorul anvelopei;
  • Eliminarea alarmelor false ale senzorilor de presiune din anvelope;
  • Emisii scazute de CO2.

Utilizarea azotului pentru presurizarea anvelopelor este o practică frecventă in statele occidentale, in SUA, Japonia si in alte zone dezvoltate
Azotul si-a dovedit eficienta in presurizarea anvelopelor de-a lungul zecilor de ani de cand este folosit in Formula 1, cursele NASCAR, industria militara si in aviatie. Progresul tehnologiei a facut posibila producerea si utilizarea azotului pe scara larga, iar acum orice consumator are acces la aceste avantaje.

De utilizarea azotului pot beneficia toate tipurile de autovehicule, in orice anotimp. Mentinerea presiunii constante cu azot intretine anvelopele intr-o conditie optima, datorita eliminarii umezelii si a aerului cu impuritati.

Eu sincer, inca nu m-am convins de beneficiile presiunii cu azot; si asta poate pentru ca am solicitat aceasta procedura doar la ultimul schimb de anvelope si inca nu am observat nici o modificare in timpul sofatului, dar este adevarat ca in 3 luni nu am avut nevoie sa refac presiunea.

Sursa: www.azot.ro 

Ce reguli trebuie sa respecte vulcanizarile

Ce conditii legale trebuie sa respecte un service de roti 

Inainte de a duce masina la vulcanizare trebuie sa urmariti urmatoarele aspecte:

Legalitatea functionarii

 

Orice service auto, indiferent de serviciile oferite trebuie sa fie autorizat RAR. Autorizatia RAR trebuie sa fie expusa intr-un loc in care sa poata fi usor observata.

Verificarea sigurantei produselor care sa nu puna in pericol viata sau sanatatea utilizatorilor

 

- Buletine de verificare metrologica pentru instrumentele folosite: manometru presiune, subler adancime (cu care se masoara adancimea profilului anvelopei) si cheie dinamometrica, care trebuie sa fie utilizata la strangerea prezoanelor in service.

AICI puteti afla despre importanta utilizarii cheii dinamometrice

 - Garantie pentru lucrarile efectuate (care este diferita fata de garantia primita la cumpararea bunurilor ca jante, anvelope etc.; practim trebuie sa primiti 2 garantii daca cumparati si montati anvelopele in acelasi service, si chiar 3 in cazul in care achizitionati si jante); pe ''garantia pentru montaj'' trebuie sa fie notate detaliat toate lucrarile efectuate, materialele folosite, presiunea cu care s-au umflat anvelopele si cuplul de strangere a prezoanelor. Certificatele de garantie trebuie sa fie semnate si de beneficiarul lucrarilor, in acest fel clientului ii este clar ce servicii au fost prestate si daca i-au fost respectate intocmai cerintele.

Afisarea preturilor

 

Este obligatorie afisarea preturilor cu TVA inclus pentru toate serviciile oferite intr-un service; astfel clientul isi poate face un calcul inainte de a solicita efectuarea serviciilor si evita riscul unei surprize neplacute in momentul platii; nu cred ca mai este cazul sa discutam despre obligativitatea emiterii facturii si/sau bonului fiscal pentru orice plata pe care o efectuati.

Sfaturi la cumpararea si inlocuirea  anvelopelor in  unitatile de vulcanizare:

 

• Unitatea de vulcanizare trebuie sa va informeze  daca in cursul interventiei un element  se poate defecta sau este defect si exista riscul unei defectiuni iminente (care poate constitui un risc pentru securitatea dumneavoastra) si  pentru a obtine acordului de reparare;
• Unitatea de vulcanizare  are obligatia sa va restituie piesele inlocuite;
• Daca veti cumpara anvelope din service-uri trebuie avut in vedere:
- sa nu prezinte taieturi profunde, crapaturi, deteriorari, uzura neuniforma pronuntata (pentru anvelope second hand);
- adancimea profilului principal ( zona centrala de ¾ din latimea benzii de rulare) sa fie minim 4 mm atat pentru anvelopa de vara, cat si pentru anvelopa de iarna (pentru anvelope second hand);
- anvelopele noi nu trebuie sa prezinta urme de montaj sau de rulare (adancimea profilului unei anvelope noi este intre 7-9mm)
- informatiile de baza continute pe peretele lateral (flancul) anvelopei referitoare la marcajele producatorului sa fie vizibile:
●  latimea sectiunii anvelopei in mm;
●  caracteristici de iarna (simbolul de iarna);
●  diametrul jantei in inch;
●  denumirea marcii si profilului anvelopei.
- acordarea garantiei de conformitate de minim 2 ani la anvelopele noi si minim 1 an la anvelopele second-hand.

Sursa: Biroul de presa ANPC

Anvelope de sezon vs anvelope all season

Ce alegem - anvelope de iarna si de vara sau anvelope all season?

Legenda anvelopelor all season inca mai traieste in sperantele soferilor; anvelopele all season chiar exista, iar cand spun ''legenda'' ma refer la acea credinta a oamenilor ca exista niste pneuri care se comporta excelent la temperaturile scazute din perioada rece, cand carosabilul este acoperit deseori de zapada, gheata sau polei, dar si in perioada calda.
Motivatia soferilor este una simpla si bazata pe lucruri reale: daca ai posibiliatatea utilizarii unor anvelope perfecte pentru orice anotimp, atunci cu siguranta scapi de stresul financiar care vine la pachet cu achizitionarea anvelopelor de iarna sau de vara; scapi de cheltuiala montarii si echilibrarii rotilor de doua ori pe an si de cozile la service-ul de roti (poate doar pierzi acea emotie pe care oamenii o traiesc si de care unii sunt dependenti, cu toate ca nu recunosc, cand se aduna multi la rand la vulcanizari si isi admira masinile si/sau cauciucurile, atunci cand multi sunt nervosi inainte de a afla cat au de asteptat, iar altii sunt extrem de ingaduitori).

Realitatea este un pic diferita. Nu exista o anvelopa care sa ofera performante echilibrate pentru orice sezon oricat ne-am dori asta. Daca ar fi fost asa, ar fi existat doar anvelope, iar Nokian Tyres nu ar fi mai inventat anvelopele de iarna. Din analiza profilurilor anvelopelor mixte am tras concluzia ca acestea se impart in 3 categorii: anvelope all season mai mult de iarna (ex. Nokian All Weather), anvelope all season cu aspect de anvelope de vara (ex. Runway Enduro 816) potrivite pentru regiunile cu ierni in care nu ninge, si anvelope all season cu aspect ciudat (ex. Debica Navigator). Aici nu se incadreaza anvelopele 4X4/Off Road de genul General Grabber AT.

Nokian All Weather+
Runway Enduro 816
Debica Navigator
General Tire Grabber AT

Anvelopele all season sunt potrivite pentru acei soferi care se deplaseaza mai mult in oras si care nu sunt innebuniti dupa viteza si franare brusca in ultimul moment; si daca acesti soferi vor sa mearga pe varinta all season ar trebui sa aleaga anvelopele cu profil asemanator celor de iarna, care sa ii ajute pe zapada si gheata, dar totusi sa fie constienti ca distanta de franare poate creste la temperaturi crescute.

Soferii care se deplaseaza mult si in oras si in exterior, si cei care sunt grabiti, ar trebui sa renunte la ideea anvelopelor all season. Anvelopa all season este un compromis, un produs de mijloc care nu poate oferi performanta in conditii extreme.

Poate explicatiile nu sunt destul declare cum ne-am fi dorit, dar ideea de baza este usor de inteles.

Hakkapeliitta R2 si Hakkapeliitta R2 SUV



Noile anvelope de iarna Nokian –Hakkapeliitta R2 si Hakkapeliitta R2 SUV pentru cele mai dure conditii de iarna

Nokian Hakkapeliitta R2

Nokian Hakkapeliitta R2 - Confort nordic

Nokian Hakkapeliitta R2 SUV
Noua anvelopa de iarna nordica Hakkapeliitta R2 -  este alegerea perfecta pentru soferii care apreciaza confortul  si  protejarea mediului. Rezistenta extrem de redusa la rulare aduce economii de combustibil si emisii mai reduse de dioxid de carbon. Rezistența la rulare este de peste 5 procente mai mică decât cea a predecesorului Hakkapeliitta R , care a zdrobit deja competiția cu eficiența de combustibil superioara. In plus, s-a pus accent pe imbunatatirea manevrabilitatii pe gheata, zapada si drumuri ude, fapt ce ofera siguranta in timpul sofatului. Hakkapeliitta R2, cu compus de cauciuc de noua generatie, un profil imbunatatit la benzii de rulare si Cryo Crystal Concept, a reuseste, conform testelor independente, sa se opreasca cu 10 m mai devreme ( la rularea cu viteze de peste 80 km/h) decat Hakkapeliitta R , care este deja cunoscut pentru aderenta excelenta pe gheață. ( la rularea cu viteze de peste 80 km/h).




Nokian Hakkapeliitta R2 SUV – Confort si stabilitate nordica
Pentru vehiculele sportiv-utilitare există acum noua anvelopă Nokian Hakkapeliitta R2 SUV cu confort nordic şi stabilitate maximă. Aceasta îmbină aderenţa puternică de iarnă cu manevrabilitatea precisă care face şofatul o adevărată plăcere; foloseste inovatii comune cu Nokian Hakkapeliitta R2.

Inovatiile anvelopelor Hakkapeliitta R2 si Hakkapeliitta R2 SUV

Purified Oils
Amestecul de cauciuc din aceste noi anvelope creeaza aderenta exceptionala pe gheata,zapada si drumuri umede si uzura redusa la conditii de drum diferite.
Noul compus de iarna pe baza de siliciu dezvoltat  pentru o mai buna prindere a anvelopei de suprafata de rulare functioneaza in conditii de siguranta atat pe carosabil umed cat si pe polei. Uleiul de rapita face legatura intre siliciu si cauciucul natural pentru ca acestea din urma sa lucreza eficient impreuna in lupta cu riscurile de alunecare pe zapada si gheata.
Proportia de cauciuc natural din noile anvelope Hakkapeliitta R2 afost crecuta semnificativ. Aceasta crestere are un efect decisiv pozitiv asupra aderentei in conditii exteme de iarna deoarece cauciucul natural are proprietati stabile la temperaturi diferite. Astfel compusul benzii de rulare ramane stabil indiferent de variatiile de temperatura si tipul de carosabil.
Canelurile lustruite lucreaza eficienta la evacuarea apei si noroiului colectat in timpul rularii pe carosabil si lupta eastfel eficient impotriva acvaplanarii si alunecarii pe drumurile instabile.
Noul concept Cryo Crystal: aderenta optima
Conceptul Cryo Crystal ofera o crestere a aderentei laterale si longitudinale. Particulele de prindere tari ca diamantul,cu aspect de cristal cu multe taisuri imbunatateste aderenta pe gheata. 
Grip claws and pump sipes: asigura o tinuta stabila de drum
Ghearele de prindere situate în șanțurile dintre blocurile benzii de rulare imbunatatesc aderența pe zăpadă și gheață, mai ales în timp franarii si accelerarii. În plus față de ghearele de prindere, agilitatea de agatare de zapada  este sustinuta de marginile zimțate de pe suprafețele laterale slr blocurilor centrale din banda de rulare.
Sipes activators sustin si ei siguranta pe timp de iarna si sunt inclusi atât în ​​zona umerilor și cat si in centrul benzii de rulare. Canelurile poma de tip buzunar situate in umarul benzii de rulare disperseaza apa de pe suprafata drumului asigurand astfel aderenta stabila si sigura. Volulum crescut de caneluri pompa imbunatatesc aderenta pe teren umed.
Slush claws: un plus de siguranta pe noroi si gheata
Pentru a preveni alunecarea pe noroi, elemente ascutite in forma de triunghi au fost proiectate in zona umarului. Ghearele de noroi din zona umarului permit aderenta optima chiat si in noroi gros pentru a preveni acumularea de noroi intre blocurile benzii de rulare.
DSI & WSI Indicators
Nokian Tyres a dezvoltat sistemul patentat DSI (Indicator de siguranţă), care indică cu acurateţe adâncimea profilurilor anvelopelor. Numerele de pe suprafaţa de rulare indică clar adâncimea rămasă a profilurilor măsurată în milimetri şi se stabileşte astfel dacă anvelopele prezintă siguranţă pentru condus. Numerele dispar unul câte unul pe măsură ce anvelopa se uzează.
Numerele de pe suprafața centrală a anvelopei indica cât de mult din adâncimea canalului principal rămâne pe suprafața de rulare.
Simbolul WSI  - Fulgul de nea – indicator al sigurantei iarna  rămâne vizibil la o adâncime a canelurii de patru milimetri. Odata ce fulgul de zăpadă nu se mai vede, utilizatorul trebuie să cumpere anvelope noi de iarnă pentru a asigura o securitate eficienta
 Information Field
Peretii laterali ai anvelopei sunt indicatii privind locatia ( pe ce pozitie a autivehicului se monteaza sau au fost montate sezonul trecut  ) si presiunea. Zona de informatii permite inregistrea presiunii corecte de umflare si locul de montare in timpul schimabrii anvelopelor. Confotul si siguranta sunt imbunatate in continuare de o noua sectiune carepoate fi folosita pentru a inregistra cuplul de strangere a prezonelor.

Varianta Run Flat
Poti opta pentru varianta RFT a anvelopelor Hakkapeliitta R2 pentru unele dimensiuni.
Poti conduce cu o anvelopa (de tip Run Flat ) pe pana, pe o distanta de aproximativ  50 km daca masina este incarcata sau pana la150 km daca autovehiculul transporta doar soferul. Este recomadata o viteza de maxima de 80 km.h, dar pe carosabil alunecos viteza sa nu depaseasca 50 km/h. Din motive de siguranta, anvelopele RFT trebuie montate numai pe masini cu monitorizare a presiunii aerului, care este integrata în sistemul informatic sau alt sistem care avertizează cu privire la modificările de presiune și un sistem de management de stabilitate (ESP).

Anvelopa de iarna Lapponia W SUV


Noua anvelopa de iarna Lapponia W SUV

Pe piata de anvelope din Romania a aparut o noua anvelopa de iarna-Lapponia W SUV destinata autovehiculelor de tip SUV; o anvelopa comercializata (cel putin deocamdata) la un pret mai avantajos decat cel al celorlalte marci economice europene.
Lapponia Tyres reprezinta gama de anvelope economice (concluzie la care am ajuns in urma examinarii preturilor) a renumitului producator finlandez de anvelope Nokian Tyres.
Anvelopele Lapponia sunt fabricate in Rusia sub licenta Nokian.
Lapponia W SUV este o anvelopa de iarna versatila ce ofera o aderenta excelenta pe drumurile acoperite de zapada,gheata sau noroi.. Cu proprietățile sale echilibrate si stabile noua anvelopa ofera de asemenea stabilitate si pe carosabil uscat.
La o examinare rapida putem observa asemanarea izbitoare dintre profilul anvelopei Lapponia W SUV si cel al cunoscutelor anvelope Nokian W+ si Nokian WR SUV.

Caracteristicile anvelopei Lapponia W SUV


Rizurile dese de pe blocurile benzii de rulare sustin aderenta pe gheata si zapada, asigurand manevrabilitate si stabilitate superioara. Acest aspect ne duce cu gandul la tehnologia Hakasiping aplicata anvelopelor Nokian W+ si Nokian WR SUV.


Sistemul ( DSI - Indicator de siguranţă) care indica cu acuratete adancimea profilului anvelopei. Numerele de pe suprafata de rulare indica clar adancimea ramasa la profil si este masurata in milimetri; astfel se stabileste daca anvelopele prezinta siguranta pentru condus. Numerele dispar unul cate unul pe masura ce anvelopa se uzeaza;cand cifra 8 nu mai este vizibila e timpul sa va pregatiti pentru achizitionarea unor anvelope noi.


Anvelopa simetrica cu profil in forma de sageata pentru o buna stabilitate si tractiune puternica pe carosabil alunecos;

Caneluri circumferentiale largi cu scopul de a elimina eficient apa si noroiul de sub anvelopa, inlaturand riscul acvaplanarii;

Umeri robusti pentru stabilitate in viraje.


Mai jos puteti vedea asemanarile dintre anvelopele Lapponia W SUV si Nokian W+.




Cum recunosti anvelopele de iarna

Cum recunoastem o anvelopa de iarna dupa nume, profilul benzii de rulare sau marcaje



Am observat ca multi inca nu stiu sa deosebeasca o anvelopa de iarna de o anvelopa all season, sau mai grav, de una de vara.

Exista persoane care doresc sa isi ,,incalte’’ masina cu anvelope pentru sezonul rece dar, paradoxal, nu vor sa fie inscriptionate M+S, crezand ca anvelopele ce poarta marcajul MS sunt anvelope all seasons. Toate anvelopele de iarna poarta marcajul M+S (Mud&Snow).
Trebuie sa stim ca iarna putem utiliza, si este cel mai recomandat, anvelope de iarna dar si anvelope care au un profil mai ,, bland’’ dar care au obligatoriu si ele inscriptionat M+S, marcaj care atesta faptul ca producatorul garanteaza ca respectivele anvelope se pot utiliza in siguranta si pe vreme rece.
Daca la turisme e mai indicat sa utilizam in conditii de vreme rece strict anvelope de iarna in defavoarea celor all seasons (deoarece exista anvelope allseason cu un profil clar asemanator celor de vara dar care sunt marcate MS, fapt ce ne va ajuta doar sa fim conform legii, dar nu ne va ajuta la deplasarea pe carosabil acoperit de zapada si gheata), problema se schimba in cazul anvelopelor de tip 4X4/SUV, autovehicule care in general au anvelope mai cramponate pentru a face fata condusului pe teren accidentat si/sau noroi; o anvelopa destinata pentru autovehiculele destinate deplasarii pe teren mixt sau off-road este special conceputa sa ruleze pe noroi si teren accidentat, asa ca este normal ca omologarea MS sa fie primita pe merit, pentru ca un pneu care ajuta o masina sa se deplaseze cu usurinta prin noroi o va ajuta cu siguranta si sa se deplaseze pe zapada.

In cele ce urmeaza vom incerca sa explicam, celor ce nu stiu, cum sa recunoasca o anvelopa de iarna.

Recunosterea anvelopelor de iarna dupa nume


Anvelopele de iarna poarta in general in denumire un cuvant de genul snow, ice, kristall, frigo, winter si polaris, cuvinte care ne duc cu gandul la iarna, zapada, frig si gheta.
Ex.: Michelin Alpin A4, Pirelli Ice&Snow, Pirelli Winter Snowcontrol, Continental ContiWinterContact TS 850, Dunlop Winter Response 2, Debica Frigo HP, Barum Polaris 3, Riken Snowtime si lista poate continua dar nu cred ca este cazul.

Recunoasterea anvelopelor de iarna dupa marcaje

Aici ii vom lasa pe expertii de la Continental sa ne explice ce marcaje trebuie sa vedem inscriptionate pe o anvelopa de iarna:

Simbolul M+S
 
“Anvelopa de zapada” inseamna o anvelopa cu un profil al caii de rulare, compoziţie sau structura proiectate în principal pentru a obtine, în conditii de carosabil acoperit cu zapada, performante superioare anvelopelor normale, referitor la abilitatea de a porni sau a mentine vehiculul în miscare.

Simbolul ,,Fulgului de nea'' 
Marcajul "Fulgului de nea" identifica anvelopele de iarna in concordanta cu standardele industriei producatoare de anvelope bazate pe definiţiile Nord Americane ale anvelopei de iarna. Aceste anvelope asigura performante ridicate la siguranta si controlul autovehiculului pe zapada, gheata sau in general la teste efectuate la temperaturi scazute.


Caz special anvelope 4x4/SUV
Multe SUV-uri şi vehicule pentru Off-road sunt echipate cu anvelope marcate cu simbolul “M+S”. Motivul pentru acest lucru este că aceasta categorie de anvelope a aparut initial in Statele Unite ale Americii unde anvelopele pentru toate anotimpurile cu marcajul “M+S” sunt obisnuite. In cadrul portofoliului Continental acest exemplu se aplică liniilor de produs ContiCrossContact LX, ContiCrossContact LX Sport sau Conti4x4Contact.
Marcajul M+S este definit oficial în directiva europeana ca: “o anvelopa cu un profil al caii de rulare si o structura care asigura o performanta mai buna pe zapada decat cele ale unei anvelope normale”. Asadar perfomantele unei anvelope marcate cu simbolul “M+S” nu sunt definite sau masurate.
Performantele pe zapada al anvelopelor de iarna sunt specificate în America de Nord cu asa numitul simbol al “Fulgului de nea”. Doar anvelopele care corespund sau depasesc aceste cerinte pot sa fie marcate cu simbolul “Fulgului de nea”.

Recomandarea Continental
Chiar dacă anvelopele marcate cu M+S  sunt recunoscute prin lege în unele tari europene ca fiind anvelope de iarna Continental recomanda folosirea în conditii de iarna a anvelopelor cu simbolul “Fulgului de nea” si cu o adancime a profilului de minim 4mm.

Recunoasterea anvelopelor de iarna dupa modelul benzii de rulare


Anvelopele de iarna au in general un profil mai pronuntat, mai agresiv cu caneluri special create pentru a putea musca din zapada si muchii ascutite pentru aderenta pe carosabil acoperit de polei si gheata.

Sfat : Chiar daca va echipati autovehiculul cu anvelope de iarna , chiar si cu cele mai bune, trebuie sa tineti cont de faptul ca un pneu bun de iarna nu garanteaza faptul că nu vor fi deloc probleme pe drumurile inzapezite. Cauciucurile de iarna sunt foarte eficiente dar, se poate circula in conditii normale cand grosimea stratului de zapada nu este mai mare de 10-15 cm pentru autoturisme sau 20 de centimetri pentru masinile SUV / 4X4;  de asemenea trebuie sa circulati cu viteaza redusa chiar si pe drumurile acoperite cu un strat mai mic de zapada, caz in care carosabilul poate fi foarte alunecos.

Noua anvelopa de iarna Debica Frigo HP

Debica a scos pe piata  un nou produs : Debica Frigo HP, o noua anvelopa de iarna din gama buget, proiectata cu o serie de solutii tehnologice ce vin in intimpinarea soferilor care cauta pneuri de iarna practice dar la un ,,pret prietenos''.
Carateristicile noii anvelope, asa cum sunt prezentate de producator:
  • Profilul directional si banda de rulare cu caneluri in forma de ,,V'' elimina eficient apa si noroiul, timp ce santurile circumferentiale evacueaza cu succes apa din calea anvelopelor;
  • Datorita designului modern rezistenta la acvaplanare a fost imbunatatita;
  • Conturul plat la benzii de rulare ofera kilometraj mare, adica durata de viata mai lunga, si performante echilibrate pe toată lățimea anvelopei;
  • Greutatea scazuta a carcasei anvelopei genereaza economie de combustibil;
  • Debica Frigo HP este fabricata dintr-un compus pe bază de siliciu, care asigura o aderență bună în condiții grele, de iarnă. Anvelopa rămâne pe deplin flexibila atunci când temperatura mediului scade sub 7 grade Celsius.


Rezultatele conform etichetarii europene nu par insa la fel de pozitive; anvelopele Frigo HP la dimensiunile 195/65 R15 91H, 205/60 R16 96H, 205/55 R16 91H si 215/55 R16 93H sunt cotate cu ,,E'' la eficienta consumului de combustibil si cu acelasi ,,E'' la aderenta pe suprafata umeda. Doar nivelul de zgomot la rulare este unul bun : 68dB pentru primele doua dimensiuni prezentate si 69dB pentru celelalte doua. Nu stim cum vor fi la alte dimensiuni, dar pana acum aceste rezultate sunt prezentate de producator.

Despre anvelopele Debica Frigo HP vom afla mai multe doar dupa ce unii din noi,soferii, le vom utiliza.


Sursa : www.debica.com.pl

Imbatranirea anvelopelor


ETAPELE ÎMBĂTRÂNIRII ANVELOPELOR - A.T.M. (Actualitatea Tehnică Michelin)

Pe durata depozitării, îmbătrânirea este influenţată de următorii factori :

UMIDITATEA :
Anvelopele trebuie depozitate în spaţii care trebuie să rămână constant răcoroase, uscate şi cu ventilaţie naturală. Dacă anvelopele sunt depozitate în exterior, acestea trebuie acoperite cu o prelată opacă şi perfect etanşă.
LUMINA :
Anvelopele trebuie protejate de acţiunea razelor soarelui şi de lumina artificială cu un conţinut ridicat de raze ultraviolete. Se preferă lumina lămpilor cu incandescenţă faţă de cea a tuburilor fluorescente.
TEMPERATURA :
Trebuie să fie sub 35 °C. A se evita contactul direct cu radiatoare şi conducte.
MATERIALE CARE GENEREAZĂ OZON, SOLVENŢI, COMBUSTIBILI ŞI PRODUSE CHIMICE :
A se depozita în alte încăperi.
Depozitare pe
termen scurt
TENSIUNE, PRESIUNE :
Acestea pot provoca deformarea anvelopei.

DEPOZITAREA PE TERMEN SCURT :
Anvelopele pot fi depozitate suprapuse una peste alta, de preferinţă pe paleţi. Înălţimea stivei nu trebuie să depăşească 1,20metri.
După 4 săptămâni, stivele trebuie rearanjate prin inversarea ordinii anvelopelor. Dacă anvelopele suntmontate pe jante, acestea trebuie depozitate umflate, în poziţie verticală sau pe un singur rând, pe rafturi.



DEPOZITAREA PE TERMEN LUNG :
Depozitare pe
termen lung

Anvelopele trebuie depozitate vertical pe rafturi situate la cel puţin 10 cm deasupra solului. Pentru a se evita deformarea acestora, se recomandă rotirea uşoară a anvelopelor odată pe lună.


Pe durata utilizării acestora :

Pe durata utilizării anvelopelor, acestea continuă să se învechească în funcţie de condiţiile de utilizare. Sfârşitul duratei de viaţă a anvelopelor se produce în mod normal atunci când înălţimea bandei de rulare atinge limita legală prevăzută. Aceasta se produce în perioade de timp foarte variate, în funcţie de tipul utilizării. Prin urmare, este important ca noţiunile
longevitate * şi vechime** să nu fie confundate.
Deşi roata de rezervă nu este utilizată, aceasta se învecheste
.

  * longevitate (potenţial kilometric)
** vechime (vârsta anvelopei)

Îmbătrânire cauzată de
vechime
 (vârsta anvelopei)
Îmbătrânire cauzată de
longevitate (potenţial
kilometric)

IDENTIFICAREA VÂRSTEI UNEI ANVELOPE

Conform prevederilor regulamentului 30, data fabricaţiei anvelopelor trebuie marcată pe flancul
anvelopei. În prezent, aceasta este formată dintr-o succesiune de 4 cifre (anul producţiei înainte de
2000 = 3 cifre + ◄), gravate pe flanc: primele două cifre indică săptămâna fabricaţiei, iar ultimele
două, anul fabricaţiei.
Exemplu :
 1904 înseamnă că anvelopa a fost fabricată în a 19-a săptămână a anului 2004.
 348 înseamnă că anvelopa a fost fabricată în a 34-a săptămână a anului 1998.
Acest marcaj corespunde ultimelor patru cifre din codul DOT. În cazul în care codul DOT* nu există, data fabricaţiei se află marcată pe o plăcuţă, care poate fi juxtapusă unei secvenţe de caractere.
*Departamentul Transporturilor

RECOMANDARE PRIVIND DURATA UTILIZĂRII
Anvelope destinate autoturismelor, utilitarelor :
  • Anvelopele sunt compuse din diferite tipuri de materiale şi amestecuri de cauciuc, cu proprietăţi esenţiale pentru buna funcţionare a acestora. Aceste proprietăţi se schimbă în timp.
  • Pentru fiecare anvelopă, aceste schimbări depind de o serie de factori, cum ar fi condiţiile climatice, condiţiile de depozitare şi de utilizare (sarcină, viteză, presiune, întreţinere, etc.) la care anvelopele sunt supuse pe parcursul duratei lor de viaţă.
  • Aceste schimbări aferente utilizării anvelopei sunt foarte diferite, şi de aceea, durata de utilizare a unei anumite anvelope este imposibil de preconizat cu exactitate.
Din acestmotiv, după o perioadă de utilizare a anvelopelor de 5 ani, vă recomandăm ca anvelopele (inclusiv anvelopele cu care sunt echipate roţile de rezervă) să fie supuse unui control anual efectuat de un specialist. Vă recomandăm, de asemenea, înlocuirea anvelopelor de peste zece ani cu unele noi, chiar acestea dacă par apte de utilizare şi nu au atins limita legală de uzură.